Home » Hälsa » Att vara arg får dig glad

Att vara arg får dig glad

En studie om lycka visar att sökandet efter lycka i rätt tid kanske är viktigare än att söka lycka hela tiden. Inom den positiva psykologin får man alltför ofta höra att lycka drabbar dem som skrattar, är vänlig, och tar till vara på nuet. På många institutioner och behandlingshem visar man till exempel Kay Pollack´s ”Att välja glädje”. Men lycka kommer även till dem som låter sig känna ilska.

Studien visar på att det är viktigare att låta dig känna känslor som är anpassade till situationen snarare än att söka lycka hela tiden, oavsett om det är en trevlig känsla eller inte. Det är det som är nyckeln till en långvarig lycka.

I studien, som publiceras i tidskriften Emotion, lät forskarna Maya Tamir och Brett Ford 175 personer delta i rollspelsövningar som antingen konfronterande, eller var samarbetssökande.

Men innan deltagarna fick göra sitt rollspel, så deltog  de i olika känslomässiga aktiviteter , som att påminna om ett suggestivt minne eller lyssna på korta klipp av musik . Klippen av musik var avsedda att framkalla ilska, lycka, eller inga känslor . Därefter fick de ange vilken låt de skulle vilja höra i sin helhet .

Att välja en låt,  blev med andra ord,  att välja en stämning .

Forskarna undersökte också hur dessa känslomässiga inställningar för andra tecken på välbefinnande , frågar deltagarna frågor om sin psykiska hälsa , tillfredsställelse med livet , och känslor av socialt stöd.

Forskning har visat att människor föredrar att vara glada när man samarbetar , men arg när man  konfronterar , så det är inte särskilt förvånande att deltagarna i studien valde i allmänhet den arga musiken innan den konfronterande uppgiften och den glada musiken innan ett samarbete .

Vad som förvånade var  dock att när man varvar upp inför en konfrontation , endast de deltagare som valde att känna sig arg i stunden visade större psykisk hälsa och välbefinnande i allmänhet . De rapporterade ökad tillfredsställelse med livet , bättre betyg , och ett starkare nätverk av socialt stöd . De som föredrog att känna sig lyckliga under tiden , visade ingen av dessa belöningar ,  de rapporterar ett lägre psykiskt välbefinnande totalt . I strävan efter lycka , tycks det inte alltid vara kopplat till ökad välfärd .

Samtidigt , människor som helt enkelt var argare generellt uppvisade lägre psykiskt välbefinnande .

Denna studie tyder på att det inte alltid kan vara bättre att försöka få till en bra sinnesstämning . Det är sunt , och till och med nyttigt att känna sig arg när vi skall konfronteras  eller slåss med andra , även om det inte är bra för vårt allmänna välbefinnande att känna ilska över alla situationer .

Istället för att verkligen leva ett lyckligt liv, ger denna studie en tydlig recept: Det är viktigt att känna – och även att drivas av , både trevliga och otrevliga känslor på ett flexibelt sätt . Olika situationer kräver olika känslor, och att reagera lämpligt på dem är bättre för oss än än att alltid reagera glatt .

Människor som värdesätter lycka över allt annat,  är inte nödvändigtvis lyckligare än andra,  påminner författarna.

Så sätt igång och bli arg – och du riskerar att bli en olidligt glad person på grund av det .


Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *